العثور على كنزك الخفي: الوصول للعملاء من دول أخرى من خلال AdWords



(تم إرسالها لجهات متعددة على مدونة Google Small Business" Google" للشركات الصغيرة)


في عام 2000، أسس أنطوان عاصي موقع الويب للتصدير إلى الشرق الأوسط www.aldoukan.com ، حيث كان أحد أوائل المواقع للأنشطة التجارية الإلكترونية في الشرق الأوسط. كان يبلغ من العمر20 عامًا فقط واستغل الوقت لتطوير نشاطه التجاري أثناء حضوره دروسًا في علوم الحاسب في الجامعة. واحتاج أنطوان لوسيلة سهلة للإعلان عن موقعه الإلكتروني، لذا قرر تجربة
Google AdWords.


لم يخطر ببال أي من أصدقائه نجاح فكرته عندما صرح بأنه سيعمل على بيع المنتجات والبضائع التقليدية في الشرق الأوسط والإعلان عنها عبر الإنترنت. ومع ذلك، بحلول عام 2004، نما نشاطه التجاري بسرعة كبيرة مما دفعه للتفرغ لإدارة شؤون نشاطه التجاري طوال الوقت. ثم أنشأ بعد ذلك شركته الثانية، www.mosaicmarble.com، التي تبيع الفسيفساء في الوطن العربي والأسواق العالمية عبر الإنترنت
كان أنطوان يعتقد أنه هناك فجوة في سوق الفسيفساء وأراد مشاركة هذه الزخارف الفنية والتاريخية خارج البلاد، فعلم أنه هناك سوق لهذه الزخارف على المستوى الدولي، ولكنه لم يكن يعرف تمامًا كيف يمكنه استغلال هذه الفرصة. اعتمد أنطوان على استخدام AdWords لإدارة حملات إعلانية متعددة، كل حملة منها تستهدف تستهدف دول و لغات مختلفة، مما ساعده على الانفتاح على الأسواق الدولية.



وبواسطة AdWords، كان أنطوان يقيس المبيعات والنسبة المئوية لحركة الزيارات على موقعه الإلكتروني من كل بلد وحملة. واستثمر أمواله في البلاد التي تشهد حجمًا أعلى للمبيعات وقدرًا أكبر من العائدات على الاستثمار. وأينما يرى أنطوان حجمًا ثابتًا لمبيعات المنتجات، فإنه يعمل على ترجمة الموقع الإلكتروني للشركة إلى لغة البلد الذي شهد استضافة ناجحة لمنتجاته. ويمكنك أن تتوقع إلى أي مدى قد تساهم ترجمة الموقع إلى لغة البلد الذي شهد فيه أنطوان نجاحًا في تعزيز حجم المبيعات بشكل أكبر في هذا الموقع.
ويشير أنطوان إلى حملاته التي أدارها عن طريق AdWords ككنزه الخفي، مع إخبارنا قائلاً: "في الشهر الثاني الذي بدأت فيه في الإعلان من خلال Google، بدأت أشعر ببعض الارتباك نظرًا للحجم الكبير للطلبات والاستفسارات... اضطررت حينها إلى تعيين موظفين جدد ليعملوا بشكل أسبوعي."


وسرعان ما نما عدد العاملين في شركةMosaic Marble من موظفين وثمانية فنانين إلى أكثر من40 موظفًا و120 فنانًا. كما أصبح الموقع الإلكتروني للشركة متاحًا الآن بستة لغات: العربية والإنجليزية والفنلندية والألمانية والإيطالية والبرتغالية.


بالإضافة إلى مساعدة هذه الحملات الدولية لأنطوان على توسيع نشاط شركته، فقد ساعدته هو وزملاءه في مشاركة هذه الرموز الثقافية مع عدد أكبر من الأشخاص في شتى أنحاء العالم. فهناك الآن منازل جديدة ومساحات عامة مزينة بهذه الإبداعات اليونانية القديمة في أكثر من50 بلدًا في شتى أنحاء العالم. يصرح أنطوان قائلاً: "بفضلGoogle صار لدينا عملاء مثل رئيس جمهورية الكونغو، ووزير دبي للشؤون الداخلية وأميرة الأردن والأكاديمية الموسيقية الملكية في لندن."








Finding your hidden treasure: international campaigns with AdWords




(Cross-posted on the Google Small Business Blog)


In 2000, Antoine Assi founded Middle Eastern export website www.aldoukan.com—it was one of the first e-commerce business in the Middle East. He was just 20 years old and he made time to develop the business in between computer science classes at his university. He needed a way to advertise his website from the comfort of his own dorm room, so he decided to test out Google AdWords.


His friends didn’t believe him when Antoine said he was going to sell and advertise traditional Middle Eastern foods and goods online. However, by 2004, his business had grown so rapidly that he decided to take leave from school to run it full-time. He then started his second company, www.mosaicmarble.com, which sells handcut decorative tiles online internationally.


Antoine believed there was a gap in the mosaic market and he wanted to share these artistic and historic decorations abroad. He knew there was a market for these tiles internationally—he just didn’t quite know where the opportunity existed. To identify these international growth opportunities, Antoine built on his knowledge of AdWords: He ran several AdWords campaigns, each targeted at the location and language of the test country.


From there, Antoine measured sales and percentage of website traffic from each country and campaign. He ended campaigns for countries with low sales volume and invested in campaigns for countries with higher sales volume and greater return on investment. Where he saw steady product sales, Antoine even had the company website translated into the language of the successful host country. As you can imagine, translating the site to the language of a country in which he’d already seen success only further promoted sales in that location.


Antoine refers to his AdWords campaigns as his hidden treasure, telling us that “the second month we started advertising on Google, we started feeling overwhelmed by the orders and the inquiries... We had to hire new employees on a weekly basis.”


Mosaic Marble quickly grew from two employees and eight artists to more than 40 employees and 120 artists. And the company’s website is now available in seven languages: Arabic, English, Finnish, German, Italian, Portuguese and French.


In addition to helping him expand his business, these international campaigns helped Antoine and his colleagues share these cultural icons with a larger part of the world. There are now homes and public spaces adorned with these ancient Greek creations in more than 50 countries worldwide. “Due to Google,” says Antoine, “we have customers such as the President of Congo, the Dubai Minister of Internal Affairs, the Princess of Jordan, and the Royal Music Academy of London.”



Pageviews Last 30 Days

Followers